එක්සත් ජාතීන්ගේ ළමා අරමුදල (UNICEF) විසින් පවත්වන ලද ජාත්‍යන්තර සමීක්ෂණයකට අනුව, විශේෂයෙන් දුප්පත් රටවල තරුණ තරුණියන් (වයස අවුරුදු 15-24) අතර දේශගුණික විපර්යාස පිළිබඳ දැනුවත්භාවය අභියෝගයක් ලෙස පවතී.

සමීක්‍ෂණයට ලක් වූ තරුණයින්ගෙන් 80% කට ආසන්න ප්‍රමාණයක් කියා සිටියේ දේශගුණික විපර්යාස පිළිබඳව තමන් අසා ඇති බවයි. ඔවුන්ගෙන් 56% කට පමණක් දේශගුණික විපර්යාස කුමක් දැයි හඳුනාගත හැකි වූ අතර ඉතිරිය දේශගුණික විපර්යාස දෙස බැලූවේ හුදෙක් සෘතුමය උෂ්ණත්වයේ වෙනස්කම් ලෙස ය.

‘The Changing Childhood Project’ නම් සමීක්ෂණය 2021 නොවැම්බර් 18 දින ලෝක ළමා දිනයට (නොවැම්බර් 20) පෙර නිකුත් කරන ලදී. එය රටවල් 21ක් පුරා වයස අවුරුදු 15-24 සහ වයස අවුරුදු 40 සහ ඊට වැඩි වයස් කාණ්ඩ දෙකක් හරහා 21,000කට වැඩි පිරිසක් සහභාගී වූ පළමු ආකාරයේ මත විමසුමයි.

සීඝ්‍ර ලෙස පරිවර්තනය වන ලෝකයක ළමා කාලය වෙනස් වන ආකාරය අවබෝධ කර ගැනීම සඳහා තරුණ තරුණියන්ගේ අත්දැකීම් සහ අදහස්, වැඩිහිටියන්ගේ අත්දැකීම් සමඟ සංසන්දනය කිරීම මෙම සමීක්ෂණයේ අරමුණයි. එය ‘Gallup’, ගෝලීය විශ්ලේෂණ සහ උපදේශක සමාගම සමඟ UNICEF විසින් සිදු කරන ලදී.

අප්‍රිකාව, ආසියාව, යුරෝපය සහ උතුරු සහ දකුණු ඇමරිකාව යන සියලුම කලාප හරහා රටවල ජාතික වශයෙන් නියෝජිතව සමීක්ෂණය සිදු කරන ලදී.

අඩු හා පහළ මධ්‍යම ආදායම් ලබන රටවල සමීක්ෂණයට ලක් වූවන්ගෙන් සාමාන්‍යයෙන් 23% ක් කියා සිටියේ තමන් දේශගුණික විපර්යාස ගැන අසා ඇති බවත් එය නිවැරදිව නිර්වචනය කළ හැකි බවත් ය. පසුව ඉහළ මධ්‍යම ආදායම් ලබන රටවල 56% ක් සහ 77% ක් ඉහළ ආදායම් ලබන රටවල සිටින අය බව සමීක්ෂණය සොයාගෙන ඇත.

වැඩිහිටි පුද්ගලයින් (අවුරුදු 40 සහ ඊට වැඩි) වඩා හොඳ නැත: සාමාන්‍යයෙන් 75% ක් පමණක් දේශගුණික විපර්යාස ගැන අසා ඇති බව පැවසීය. විකල්ප දෙක අතර දේශගුණික විපර්යාස පිළිබඳ නිවැරදි නිර්වචනය තෝරා ගැනීමට හැකි වූයේ 53%කට පමණි.

සමීක්ෂණයට අනුව, වැඩිහිටි පුද්ගලයින්ට වඩා ඉන්දියාවේ තරුණයින් අර්බුදය හැසිරවීමට වැඩි ශුභවාදී බවක් ප්‍රකාශ කළහ. මෙම පෙරමුණ සම්බන්ධයෙන් සුභවාදී අදහස් පළ කළ අනෙකුත් රටවල් වූයේ නයිජීරියාව සහ මොරොක්කෝවයි.

2017 දෝහා වැඩ වැඩසටහන යටතේ නියම කර ඇති පරිදි, අවම වශයෙන් සාමාජික රටවල් 195 න් 102 කට දේශගුණික විපර්යාස අවම කිරීමේ අධ්‍යාපනය ප්‍රවර්ධනය කිරීම සඳහා දේශගුණික සවිබල ගැන්වීමේ ක්‍රියාමාර්ග සඳහා නම් කරන ලද අධ්‍යාපන කේන්ද්‍රස්ථානයක් ඇත. එහෙත්, දේශගුණික විපර්යාස අධ්‍යාපනය නිරීක්ෂණය කිරීමේ සැලකිය යුතු ප්‍රගතියක් නොමැත.

ගෝලීය අධ්‍යාපන නිරීක්ෂණ (GEM) ට අනුව බොහෝ රටවල ඔවුන්ගේ අධ්‍යාපන ක්‍රමයට දේශගුණික විපර්යාස ප්‍රමාණවත් ලෙස ඇතුළත් කර නොමැත. අධ්‍යාපන නීති, ප්‍රතිපත්ති සහ ඉගැන්වීමේ ක්‍රම විවිධ රටවල විෂය වැදගත් ලෙස සලකන්නේ නැත.

මෙම සමීක්ෂණයට අනුව තරුණයින්ගෙන්  86%කට ආසන්න ප්‍රමාණයක් විශ්වාස කරන්නේ දේශගුණික විපර්යාසවල විනාශකාරී බලපෑම් බොහොමයක් අවම කිරීමට මිනිසුන්ට තවමත් ක්‍රියා කළ හැකි බවයි. තරුණයින්ගෙන් 73% ක් කියා සිටියේ තම රජය මෙම පෙරමුණ සම්බන්ධයෙන් සැලකිය යුතු පියවරක් ගත යුතු බවයි.

සමීක්‍ෂණයෙන් හෙළි වූයේ සාමාන්‍යයෙන් 53% හෝ 57%ක් ළමුන් සහ තරුණයින් විශ්වාස කරන බව සෑම පරම්පරාවක් සමඟම ලෝකය යහපත් තැනක් බවට පත්වෙමින් පවතින බවයි.

ලෝකය යහපත් තැනක් බවට පත්වෙමින් පවතින බව විශ්වාස කිරීමට කාන්තාවන්, පිරිමින්ට වඩා 6% කින් අඩු බව ද සමීක්ෂණයෙන් නිරීක්ෂණය විය.

වසංගතය අතරතුර සිදු කරන ලද සමීක්ෂණයකින් හෙළි වූයේ ළමයින් සහ තරුණයින් සාමාන්‍යයෙන් නිවැරදි තොරතුරු මූලාශ්‍ර ලෙස ජාතික ආණ්ඩු, විද්‍යාඥයින් සහ ජාත්‍යන්තර ප්‍රවෘත්ති මාධ්‍ය කෙරෙහි වැඩි විශ්වාසයක් තබා ඇති බවයි.

Madhumita Paul විසින් Down to Earth වෙබ් අඩවිය වෙත ලියන ලද How do younger people look at climate change? UNICEF survey finds out නම් ලිපියේ සිංහල පරිවර්තනයකි.