විදුලි මෝටර් රථ බැටරි බලය උපයෝගී කර ගනිමින් ඉදිරි වසරවලදී මිලියන ගණනක කුටුම්භයන් බල ගැන්වීමට උපකාරී වනු ඇත. වාහනයේ බැටරියේ ඇති විදුලිය ගබඩා කිරීම වෙනුවට නැවත ජාලයට සම්බන්ධ කළ හැකිය. මෙම තාක්ෂණය සඳහා ජපානය පුරෝගාමී වූ අතර අපගේ පර්යේෂණය එක්සත් රාජධානියේ එය භාවිතා කරන්නේ කෙසේද යන්න තේරුම් ගැනීමට උපකාරී වනු ඇත.

බොහෝ විද්‍යුත් වාහන (EVs) නිෂ්පාදනය කරනු ලබන්නේ ඒවා සම්බන්ධ කර ඇති විදුලි සැපයුම වෙත නැවත බලය යැවීම සඳහා ඒවායේ ඇති බැටරිය භාවිතා කිරීමේ හැකියාව ඇතිවය. එය අයිතිකරුගේ නිවස හෝ සාමාන්‍යයෙන් විදුලිබල ජාලය හෝ මෙම තාක්ෂණයන් ප්‍රධාන වශයෙන් බල සම්ප්‍රේෂණ ජාලයේ හෝ ජාලකයේ ඉල්ලුම සමතුලිත කිරීම සඳහා රජයන් සහ විදුලි මෝටර් රථ නිෂ්පාදකයින් විසින් මෙහෙයවනු ලැබේ.

මෙම අතිවිශාල සම්බන්ධිත බැටරි භාවිතා කිරීමේ හැකියාව අනාගත කළමනාකරණයට සහ පිරිසිදු ජාලක සැපයීමට අනුකූල වේ. විදුලිය ජනනය කිරීම සඳහා පොසිල ඉන්ධන දහනය කිරීම වෙනුවට, සුළං සහ සූර්ය වැනි පිරිසිදු පුනර්ජනනීය ප්‍රභවයන් බහුලව භාවිතා කර බැටරිවල විදුලිය ගබඩා කළ යුතුය. එබැවින් පුනර්ජනනීය මූලාශ්‍ර වලින් විද්‍යුත් වාහන ආරෝපණය කිරීමෙන්, අපගේ හරිතාගාර විමෝචනය අඩු කළ හැකිය.

සැලැස්ම විශිෂ්ටයි, නමුත් විදුලිය ගබඩා කිරීමට අපහසු නිසා උපක්‍රමශීලීයි. නමුත් අපි දැනටමත් අපගේ මෝටර් රථවල විශාල විදුලි ප්‍රමාණයක් ගබඩා කර ඇත. එක්සත් රාජධානියේ මිලියන 27ක කුටුම්භවලින් සියයට එකක් පමණ දැනට EV එකක් ඇති අතර, සෑම එකක්ම සාමාන්‍ය 60kWh බැටරියක් සහිතව, මෙම 300,000 EVs ඇදහිය නොහැකි තරම් 18GWh විදුලියක් ගබඩා කළ හැකි අතර එය ප්‍රයෝජනවත් ලෙස නිවාස බල ගැන්වීමට භාවිතා කළ හැකිය. එය 9GWh පමණ ගබඩා කරන එක්සත් රාජධානියේ විශාලතම ගබඩා පහසුකම වන ස්නොඩෝනියා හි ඩයිනොවින්ග් පොම්ප කරන ලද ගබඩා කම්හලට වඩා වැඩිය.

ඩයිනොවිග් බලාගාරය, දේශීයව “විදුලි කන්ද” ලෙස හැඳින්වේ. එය පොම්ප කරන ලද ගබඩා ජල විදුලි බලාගාරයකි. ඡායාරූපය: Phil Woolley/Shutterstock.com

2030 වන විට එක්සත් රාජධානිය තුල විදුලි වාහන මිලියන 11කට ආසන්න ප්‍රමාණයක් පාරේ තිබිය හැකිය. මෙම වාහනවලින් සියයට 50කට භාවිත නොකළ බලශක්තිය නැවත විදුලිබල පද්ධතියට ලබා දීමට හැකි වූවා යැයි උපකල්පනය කළහොත්, මෙය මිලියන 5.5ක කුටුම්භවලට විදුලිය සැපයීමට අවස්ථා විවෘත කරනු ඇත.

අපි එය සිදු කරන්නේ කෙසේද?

තාක්ෂණික මට්ටමින් ජාලය බලගැන්වීමට මෝටර් රථවලට ඉඩ සැලසීම සඳහා, කරුණු තුනක් සිදු විය යුතුය. පළමුව, මෝටර් රථයේ සිට එහි ආරෝපණ ස්ථානයට ද්වි මාර්ග බලය මාරු කිරීම සිදු කළ යුතුය. මෙම ක්‍රමය වාහන-ට-ග්‍රිඩ් ලෙස හඳුන්වන අතර ෆුකුෂිමා ව්‍යසනයෙන් සහ පහත සඳහන් විදුලියෙන් පසුව ජපානයේ ප්‍රථම වරට හඳුන්වා දෙන ලදී.

නමුත් තාක්ෂණය පෙරළීමට අවශ්‍ය තවත් සංවර්ධන ක්ෂේත්‍ර තිබේ. මේවාට වාහනයේ සිට ජාලක ආරෝපණය කිරීමේ දෘඩාංග නිවසේ ස්ථාපනය කිරීම, වාහන ගැළපුම සහ බලශක්ති වෙළඳපල වෙනස්වීම් ඇතුළත් වේ. වේගවත් ආරෝපණ උපකරණවල තරඟකාරී වර්ග දෙකක් ද ඇත, සමහර විට සම්බන්ධක වර්ග දෙකම ඇති ඒකක සමඟ ඒවා ආමන්ත්‍රණය කිරීමට අවශ්‍ය වනු ඇත.

2011 මාර්තු 11 දින, රික්ටර් පරිමාණයේ 9.0 ක භූමිකම්පාවක් සහ පසුව ඇති වූ සුනාමිය ඊසානදිග ජපානය විනාශ කළ අතර ෆුකුෂිමා ඩයිචි න්‍යෂ්ටික බලාගාරයේ න්‍යෂ්ටික ව්‍යසනයක් ඇති කළේය. ඡායාරූපය: Santiago Hernández Lloret/Alamy

තාක්ෂණික ප්‍රෙහෙලිකාවේ තුන්වන කොටස බලශක්ති බෙදාහැරීමේ ජාලයන්ගෙන් සහාය සහතික කරයි. ජාලකයේ සමහර කොටස් එකවරම සම්බන්ධතා හරහා සැලකිය යුතු ප්‍රමාණයක බලයක් ආපසු හැරවීමට අපොහොසත් වන බැවින් ප්‍රාදේශීය ජාල ඒවාට මුහුණ දිය හැකි බව සහතික කළ යුතුය.

රියදුරන් සම්බන්ධ කිරීම

තාක්‍ෂණය සියල්ල ක්‍රියාත්මක වූ පසු, මිනිසුන් මෙම යෝජිත ක්‍රමයේ නියැලෙන බව අපි සහතික කර ගන්නේ කෙසේද? තාක්‍ෂණය ක්‍රියා කරන ආකාරය රියදුරන්ට පෙන්වීමට සහ අවශ්‍ය විට ඔවුන්ගේ බැටරි සමතලා වීම වැළැක්වීමේ අරමුණින් අපි පාරිභෝගික පිළිගැනීම සහ වාහන සිට ජාල පද්ධති පිළිබඳ දැනුම පිළිබඳව පර්යේෂණ කරමින් සිටිමු.

මේ මොහොතේ, බොහෝ අත්හදා බැලීම් සිදු කරනු ලබන්නේ බලශක්ති සමාගම් හෝ බලශක්ති බෙදා හැරීමේ සමාගම් විසිනි, ඔවුන්ට තාක්‍ෂණය වාණිජමය වශයෙන් ක්‍රියා කරන ආකාරය සොයා ගැනීමට සහ විදුලිබල ජාලය සමතුලිත කිරීමට උපකාරී වේ. නමුත් රියදුරන් සඳහා පිරිවැය ප්‍රතිලාභ, පාරිසරික අක්තපත්‍ර සහ පහසුව කෙරෙහි ද අවධානය යොමු කළ යුතු යැයි අපි විශ්වාස කරමු.

ලාභම බලශක්තිය සහිත විදුළි වාහන ආරෝපණය කිරීම සහ උපරිම කාලය තුළ බලශක්තිය නැවත විදුලිබල පද්ධතියට විකිණීමෙන් පාරිභෝගිකයින්ට වසරකට පවුම් 725ක් තරම් මුදලක් උපයා ගත හැකිය. මෙය ඉන්ධන පිරිවැය ඉතුරුම් වලට අමතරව වේ: EV එකක් ධාවනය කිරීමට වසරකට සාමාන්‍යයෙන් පවුම් 500ක් වැය වන අතර පෙට්‍රල් හෝ ඩීසල් සඳහා වසරකට පවුම් 1,435ක් වැය වේ.

පරිසරයට වන බලපෑම අඩු කිරීම, ඉන්ධන පිරිවැය මත ඉතිරි කිරීම සහ ලාභ, පිරිසිදු බලශක්තියෙන් ඔබේ නිවස බල ගැන්වීම යන මේ සියල්ල විශාල ප්‍රතිලාභ වේ. නමුත් අඩු බලැති කාර් බැටරි ඇති අවස්ථා වලදී හිමිකරුවන් බොහෝ අතෘප්තිමත් හේතු විය හැක.

නිවසේ ගැළපෙන V2G චාජර් ස්ථාපනය කිරීමේ විභව පිරිවැය, ජීවන රටාවට බලපෑම් සහ ප්‍රමාද වූ ප්ලග්-ඉන් විද්‍යුත් වාහන ආරෝපණය කිරීමේ අපහසුතාවයන් (මෝටර් රථය නිවස බලගන්වන්නේ නම්) සහ බැටරි පිරිහීම පිලිබඳ භීතිය (සමහර පර්යේෂණයන් පෙන්නුම් කරන්නේ එය යුක්ති සහගත ය, නමුත් විභව ප්‍රතිලාභවලින් ඉක්මවා යයි) වැනි අනෙකුත් උත්සුකයන් ද ඇතුළත් වේ.

එක්සත් රාජධානියේ විදුලි හා ගෑස් නියාමකයෙකු වන ඔෆ්ගෙම්, වාහනවල විද්‍යුත්කරණයට සහ පුනර්ජනනීය බලශක්ති උත්පාදනයට සහය වීමට සහ අඩු කාබන් ආර්ථිකයකට සංක්‍රමණය වඩාත් සාධාරණ සහ දැරිය හැකි මිලකට වඩාත් නම්‍යශීලී බලශක්ති පද්ධතියක් නිර්මාණය කිරීම සඳහා පවුම් මිලියන ගණනක් ආයෝජනය කිරීමට අදහස් කරයි. 

ප්‍රමාණවත් රියදුරන් වාහනයේ සිට ජාල තාක්ෂණයෙන් ප්‍රයෝජන ගැනීමට නම්, එක්සත් රාජධානියට විශාල න්‍යෂ්ටික බලාගාර දහයක් දක්වා බලශක්ති උත්පාදන ධාරිතාවක් ලබා ගත හැකි අතර පිරිසිදු බලශක්ති සහ නම්‍යශීලී බලශක්ති පද්ධතියක් සංවර්ධනය කිරීම සඳහා ඉතිරි කිරීමේ පිරිවැය නැවත ආයෝජනය කළ හැකිය.

මෙම ක්‍රියාවලිය සුමට නොවනු ඇත. විසඳුම් බොහෝ ඇත, නමුත් බලශක්ති සමාගම් සහ මෝටර් රථ නිෂ්පාදකයින් සහ මූල්‍ය සමාගම්හි සහාය පවා අවශ්‍ය වනු ඇත. විසඳීමට ප්‍රහේලිකාවේ බොහෝ කොටස් ඇත. නමුත් සාමාන්‍ය මෝටර් රථයක් 95% ක්ම භාවිතා නොකරන බැවින්, එහි බලශක්ති ප්‍රභවය හරිත හා ලාභදායී ජීවන රටාවක් සඳහා භාවිතා කළ හැකි අවස්ථා අතිමහත්ය.

ටොම් ස්ටේසි, ඇන්ග්ලියා රස්කින් විශ්ව විද්‍යාලයේ මෙහෙයුම් සහ සැපයුම් දාම කළමනාකරණය පිළිබඳ ජ්‍යෙෂ්ඨ කථිකාචාර්ය සහ ඇන්ග්ලියා රස්කින් විශ්ව විද්‍යාලයේ සැපයුම් දාම කළමනාකරණය පිළිබඳ මහාචාර්ය යින්ග් ෂී

මෙම ලිපිය Creative Commons බලපත්‍රයක් යටතේ The Conversation වෙතින් නැවත ප්‍රකාශයට පත් කර ඇත. 

Tom Stacey, Ying Xie විසින් Down to Earth වෙබ් අඩවිය වෙත ලියන ලද Electric cars could one day power your house – here’s how to make it happen නම් ලිපියේ සිංහල පරිවර්තනයකි.